Jak uzyskać numer PESEL dla cudzoziemca

Numer PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) to unikalny, jedenastocyfrowy identyfikator przypisany każdej osobie fizycznej w Polsce. Jest on niezbędny do korzystania z wielu usług publicznych, takich jak opieka zdrowotna, edukacja czy legalne zatrudnienie.


Dla obywateli polskich:

Automatyczne nadanie numeru PESEL:

  •   Przy sporządzaniu aktu urodzenia przez polski urząd stanu cywilnego dla dziecka urodzonego na terytorium Polski.
  •   Podczas zameldowania na pobyt stały lub czasowy powyżej 30 dni.
  •   Przy składaniu wniosku o polski dowód osobisty lub paszport.


Dla cudzoziemców:

Automatyczne nadanie numeru PESEL:

Po zameldowaniu się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni numer PESEL zostanie nadany automatycznie.


Nadanie numeru PESEL na wniosek:

Jeśli nie możesz się zameldować, a potrzebujesz numeru PESEL, złóż wniosek w dowolnym urzędzie gminy:

cel podatkowy:

Jeżeli cudzoziemiec jest zobowiązany do rozliczenia podatków w Polsce (np. od umowy o pracę, działalności gospodarczej, czy innych dochodów), urząd skarbowy może wymagać numeru PESEL jako identyfikatora podatkowego.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

procedury administracyjne

Numer PESEL może być potrzebny do rejestracji pobytu lub składania wniosku o kartę pobytu. Podstawa prawna:

Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.

Zgodnie z tym przepisem, numer PESEL jest nadawany na wniosek, jeżeli osoba nie jest zameldowana, a istnieje obowiązek jej identyfikacji w systemach administracyjnych.

PESEL UKR

Obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 roku w związku z konfliktem zbrojnym, mogą uzyskać numer PESEL z oznaczeniem "UKR". Ten numer umożliwia korzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej oraz podejmowanie legalnej pracy w Polsce.